Skip to content

Ловната сцена от пещера Магура

февруари 20, 2013

Първото нещо, което научих за Магура, беше, че в нея има примитивни рисунки с животни и ловни сцени. Това е първото, което е научавал всеки човек до сега, а първите представи за нещата са най-важни, защото рядко някой се стреми да отиде по-далеч и да провери лично. Така живях повече от петнадесет години с убеждението, че рисунките са дело на глупави и много слабо развити примитивни хора заради тази информация. Впоследствие и сам видях рисунките. Но не бяха само животните и ловните сцени, а и стотици други рисунки. Обаче и до ден днешен в масовата информация за пещерата се говори само за животните и ловните сцени, а за останалото не се казва почти нищо. Масово навсякъде магурските рисунки се илюстрират с тази „битова“ сцена и почти не се посочват останалите фигури. Тук показвам схематично тази сцена.

Така уважаваната от науката "Ловна сцена" от Магура, която се ползва за основа на нейните твърдения.

Изображение 1. Така уважаваната от науката „Ловна сцена“ от Магура, която се ползва за основа на нейните твърдения.

Сцената е изрисувана доста умело, като се имат предвид условията и най-вече многото извивки на стените. Това би могло да показва, че образите е възможно да са изрисувани много точно. Твърдящите, че магурските рисунки (вижте ги и сами, за да проверите дали са примитивни) са израз на бита на древните, би трябвало да твърдят, че по онова време (официално преди 11 500 – 14 000 години) е имало такива животни и че на лов се е ходело не само с лъкове и прашки, но и с копия, щитове и с кучета със странни шипове в предната част на главата.

Дори да се е ходело на лов с тежко въоръжение като за война, остава въпросът какви са животните. Някой би могъл да възрази, че образите са много неточно изрисувани, но ще дам  следната илюстрация.

Близка околност на един от оригиналните древни озбрази на Богинята-майка от Магура. Сцената показва много добри изобразителни умения.

Изображение 2. Близка околност на един от оригиналните древни озбрази на Богинята-майка от Магура. Сцената показва много добри изобразителни умения.

Ето тук и ловецът, и еленът са изрисувани много точно, т.е. художникът е бил много умел и в състояние особено точно да изобрази желаните обекти. Защо тогава не го е направил с ловната сцена, ако тя е битовизъм и отражение на ежедневната действителност, а е създал такива невиждани животни и почти военни действия срещу тях?

Докато едното може да се нарече куче, а другото – щраус или ему, то последното си е откровен динозавър. Останалите три са двуноги. От известните животни такива са били повечето динозаври, а сега такива са птиците. Та като цяло имам няколко въпроса: Имало ли е по нашите земи такива огромни птици? От кога всъщност датират рисунките? Какви са тези животни?

Явно е твърде трудно да се отговори на тези въпроси, ако се настоява, че рисунките са отражение на ежедневието. Но ако са абстрактни и разказват някакъв мит или някаква друга история, то от това следва, че Магурските рисунки въобще не трябва да се тълкуват като примитивни изображения, които са отражение на ежедневната действителност (освен ако тя не е била твъде „интригуваща“).

Личното ми мнение е, че тази сцена е последния етап от развитието на образите, които от силно абстрактни близо до трите начала преминават до телесни близо до изхода на галерията. Така, както разбирам нещата, рисунките показват сътворяването на човека и точно поради тази причина хората са изобразени като извоюващи света от предходни същества. Знаем, че когато динозаврите измират, на тяхно място господстващото положение се взима от бозайниците като по-приспособими.

Но в науката има много традиционализъм. Рисунките от Африка наистина показват човешкия бит на примитивни хора. Затова по инерция това обяснение се пренася към рисунките от Магура. То, разбира се, не съответства изобщо на останалите неколкостотин рисунки, но това не е голям проблем за изследователите, защото те дори не ги споменават. Така рисунките от Магура добиват незаслужена популярност като дело на безмозъчни полупримати-полухора и биват лишени от задълбочено изследване.

Друг голям проблем е, че е недостатъчно да бъдат осмисляни само от гледна точка на научния материализъм, защото са направени от хора, за които мисълта е също толкова материална, колкото и предметите от ежедневието им. Ако отказваме да приемем това за възможно, нищо няма да разберем.

Докато се опитвах да открия по-конкретен смисъл в рисунките, попаднах на статия във вестник „24 часа”. Ето какво казва тя:

МЕЧКА С ПТИЧИ КРАКА И СЕКС ТАНЦИ В МАГУРАТА

Широкоразпространени образи и сюжети от гръцката митология имат своите първообрази в праисторическите рисунки в Магура, твърди Тодор Стойчев от Националния археологически институт с музей към БАН.

Той от години изследва праисторическото скално изкуство у нас и го сравнява с образци от други краища на света.

Стойчев смята, че образите от Магура не са измислени от местната праисторическа общност, а са „внесени“ от Мала Азия, но в белоградчишката пещера е най-ранното материално свидетелство за съществуването им в Европа. Според него тези първообрази датират от ранната каменно-медна епоха, т.е. отпреди около 7000 г.

„На югозападната стена на галерията с рисунките в Магура с прилепско гуано е изобразена сцена, в която са включени най-ранните фантастични образи в европейското скално изкуство. В пещери в Западна Европа и на други места по света има много по-ранни рисунки, но те са реалистични.

Фантастичните изображения в Магура са всъщност първите митограми, открити засега в Европа, и са най-ранното материално свидетелство за митологичното мислене на хората от онази епоха.

Изображенията са зооморфно-хибридни – т.е. представят животни, съставени от частите на различни видове. Идеята е да съчетават в едно качествата и най-вече силата на няколко митологично значими животни. Едното същество е с тяло на мечка, но вместо лапи има птичи крака с по 3 пръста. В другия край на фриза има друго съществото с 4 крака, по структура на тялото очевидно бозайник, но е с 2 глави (по една отпред и отзад) и те са на различни животни.

Този тип фантастични образи (крилати бикове, лъв с глава на орел и т.н.) е характерен за бронзовата епоха, а в Магура изображението е много по-ранно. Принципът на съставния образ е много устойчив и преминава през времето. Присъства и в много по-късното изкуство на траките. Среща се върху брадви и монети от VIIIVII в. пр.Хр., добър пример е украсата на една сребърна каничка от Рогозенското съкровище. Там съставното животно е с тяло на кон, но няма копита, а краката му завършват с лапи с нокти като на лъв, опашката му е змия, има крила, с глава на орел е и има човка, но и един рог на челото. Този образ обединява магическите сили на всички изброени животни.

Зооморфно-хибридни изображения се срещат и в скитското изкуство от VIIVI в. пр.Хр. Произходът на семантиката определено е малоазийски, но се разпространява в цялото Средиземноморие. Корени се в най-ранните митологични пластове, а чрез гръцката митология влиза в корените на съвременната ни цивилизация“, казва Стойчев.

Как обаче тези образи са „влезли“ в Магура и защо точно там?

„Магура е свещено място, където не се рисуват случайни работи от случайни хора. Тя е своеобразна библиотека във време, когато няма писменост, а знанието се съхранява и предава чрез пиктограми, идеограми и психограми. По тях сега можем да предполагаме какви са били ценностите на онова общество, което много продължително време е рисувало на едни и същи места. Впрочем и тогава, както и сега, информацията е била сила и знанието не е било за всеки. Рисунките са на цели 280 метра от входа на Магура във вечно тъмната й част. Само да стигнеш дотам в онези времена, е било подвиг. Затова не всеки е ходил там. Нещата, които са много важни за общността, са били изобразявани на тайно място и до него достъп са имали само избрани. Не случайно и най-ранният слънчев календар в Европа, откриван досега, е изрисуван пак там – познанието, което той изразява, е запазено само за жреците. Там те са извършвали и ритуали, отгласа от които можем да открием в много по-късни обредни практики.

Образът на мечката с птичи крака е част от комплексна сцена, която представя ритуален танц с животни. Според Аристофан Артемида е чествана с ритуал, включващ танц на мечките, който се изпълнява от момичета, на които им предстои да встъпят в брак“, обяснява Тодор Стойчев.

Той смята, че не само отделни образи, а цели сюжети от Магура могат да бъдат проследени в по-скорошни времена. Във фриза точно до трипръстата мечка е изобразена итифалическа сцена. „Такива има много в Магура, правени са непрекъснато в дългия период, през който е рисувано в пещерата – от неолита до бронза. За тези сцени има канон – женската фигура винаги е в анфас и е с ръце над главата, облечена в пищна рокля и очевидно танцува. Мъжката фигура пък винаги е по-дребна, винаги е вдясно и в профил, за да се вижда еректиралият член. Итифалическата сцена до мечката обаче е извън канона – мъжката фигура е вляво и е еднаква по размер с женската. Жената е седнала у мъжа. Определено сцената представя полов акт, за който от цялостния контекст на фриза е ясно, че е ритуален.

Подобна сцена има върху една от пластините на Летнишкото съкровище“, твърди изследователят.

Стойчев смята, че неин отглас може да се открие и върху гръцки монети: „При тях обаче сцената не представя полов акт, а мъжът носи жената на ръце. Това е сюжетът „силен отвлича менада“. Среща се върху сребърни гръцки статери от о. Тасос от V век пр. Хр. В началото на IV век пр. Хр. сцената се появява и върху два типа тракийски монети. Единият тип са сребърни тракийски статери, имитация на тасоските. Те са по-груби и не са така изящни като първообразите. Другият тип са бронзови и не са сечени, а са отлети.“

Според Стойчев макар и да се различават в подробностите, сцените в Магура и върху монетите изразяват една и съща идея:

„Вероятно изобразеният в Магура ритуален секс е заклинание за плодовитост. При монетите не е много по-различно. И силенът, и менадата са божества на природата и животворните сили. Съчетаването им изразява идеята за оплождането, което върти природния цикъл. Силените и менадите са божества от свитата на Дионис. Някои елементи от Дионисиевите мистерии са много древни и съвсем не е изключено първообразите им да са в Магура.“

Стойчев смята и че в споменатия фриз в Магура има още едно изображение, което може да бъде „регистрирано“ в много по-късни времена.

Вляво от итифалическата сцена е изобразена сама женска фигура в танц. От двете й страни симетрично са нарисувани два сръндака. „Да си спомним Артемида от гръцката митология. Тя винаги е изобразяване в компанията на животни. Не е изключено танцуващата със сръндаците в Магура да е неин далечен праобраз“, каза археологът. И подчертава: От изображенията в Магурата можем да научим много не само за вярванията на тези, които са ги създали, но и за цялостната философия на онази общност. В пещерата са изрисувани много ловни сцени и оръжия, но няма нищо, свързано с армия и с военни действия на хора срущу хора.“

 Разбира се, ежедневникът е потърсил сензационно заглавие, като с това профанизира цялата тема. Вижда се, че се признава това, че Магура е дала културата на народите от Средиземноморието, което е много важно. Признава се, че там са направени само най-смислените записи и само от най-добре подготвените хора. Но иначе правилната посока на разсъжденията се помрачава от опита да им се припише произход от Мала Азия. От там идва и предположението за възраст – 7 000 години, защото дори и по това време не може да се говори за малоазийска цивилация, но все пак е някакво решение, което позволява местната балкаснака култура да е била внесена отвън. Историята се стреми да очертае един праволинеен път на развитието на човешкото познание, затова търси да се опре на някаква древна призната цивилизация, все едно съществува забрана такава да възникне на Балканите. Такава цивилизация е съществувава именно на Балканите и то преди 12 000 години, което е много преди Шумер. А кой знае, възможно е по времето на социализма такава забрана действително да е съществувала?

Известно е, че Русия прави големи опити да се представи като „баща на славянските народи”. Това е потребно, за да се насади в представата на народите виждането, че имат общ произход, а също и един „голям брат”, който поради това следва да ги доминира. Така обявените за славянски народи приемат по-леко и по-естествено да бъдат вписвани в империалистически управленски схеми. При такава политика трябва по всякакъв начин да се потиска народното самосъзнание, да не говорим да се дава свобода на твърдения, че някой народ може да има своя собствена велика история. Такива представи се насаждат чрез изявления от т.нар. „официална наука”, като „наука” трябва да се постави в още едни кавички. Къде чрез натиск, къде от лични заблуждения и вяра (а това е съвместимо с обективната наука и тя много често се движи от такива подбуди), къде от угодническо и сервилно отношение нашите учени приемат да се присъединят към конюнктурата. Това добре обснява изключителната им слепота за такива очевадни факти и прилики, които са достъпни за наблюдение дори от пълни лаици. Но, въпреки това, те остават „незабелязани” от учените.

Може да се възрази, че предложените тук твърдения и заключения са твърде спорни, но същото се отнася и за много от официалните тези – те са именно тези – предположения. Но са подкрепени от цял хор и се повтарят неуморно, което им придава вид на истини.

Пред учените съществува и друга пречка. В науката не се признават за валидни личните психически изживявания, а без тях не може да се разбере посланието на рисунките. Въпреки, че се признава размисълът, но не и другите методи. Науката изобщо като цяло все още не може да излезе от рамките си и да приеме, че мисълта и емоциите са също вещи, но от друго равнище на осъществяването. Без това рисунките не могат да бъдат разбрани, те се основават и на скритата реалност.

Advertisements
One Comment
  1. As I said permalink

    Животните всъщност са птици и са съвсем реални. Птиците се ловят с лък. За разлика от дивеч.

    Пуйка, Гмурец … Гъзка, Щъркел.

    Жени в тези рисунки няма, това са шамани.
    Дали са преди 7к или 15к години няма значение……
    Племе което лови птици, живее в пещера и драска с тор по стените не може да се нарече цивилизация.

    В пещери са живеели под 0.1% от общото население по това време.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: